Lolita Fashion Umeå
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Lolita Fakta & Historia

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Risa-chan
Admin
Risa-chan


Antal inlägg : 99
Join date : 10-07-08
Age : 34
Ort : Vännäs

Lolita Fakta & Historia Empty
InläggRubrik: Lolita Fakta & Historia   Lolita Fakta & Historia Emptyfre jul 09, 2010 12:54 pm

Lolita fakta & historia:
Lolita är en klädstil som är inspirerad av den Viktorianska eran (1837-1901), Edwardianska eran (1901-1910), rokoko (som nådde sin höjd på 1730-talet) och dockor.

Det är svårt att säga exakt när Lolita klädstilen växte fram, däremot är det många som tror att det var i slutet av 1970-talet då nuvarande stora lolita klädesföretag startade sina butiker, tex. Angelic Pretty, strax efter deras öppnande startade andra nuvarande populära Lolita företag sina butiker, tex, Baby the stars shine bright. På slutet av 90-talet blev klädstilen mer populär och uppmärksammad mycket tack vare Mana från bandet Malice Mizer, som trots att han är en man klädde sig trovärdigt som en vacker Gothic Lolita, med klänning och allt.

Det vi alla vet är att denna klädstil växte fram i Japan. Där de tidigare nämnda Lolita företagen kommer ifrån. Denna klädstil hittade man nog lättast i stadsdelen Harajuku i Japan till en början. Där ungdomar träffades för att få träffa likasinnade personer. Eftersom Japaner lever i ett ganska strikt samhälle där man helst av allt ska följa normen så behövde dessa ungdomar någonstans där de kunde få uttrycka sin rebelliska sida via sin klädstil.

Lolita är en väldigt oskuldsfull stil, där man tillåts att känna sig som en prinsessa, känna sig vacker med allt rych och pych. Man går emot normen för kvinnor att man ”måste” vara sexig, med urringade kläder osv. Man vill tillåtas att ha på sig kläder som skyler en själv. För vilken kvinna som haft en urringad tröja har inte varit med om att män/pojkar kollat just där, istället för i ens ögon när man talar med dem.? Är det verkligen något vi borde sträva efter? Enligt mig så ska man inte behöva visa alla sina behag för att få uppmärksamhet. Så det man kan säga om Lolita klädstilen är att den är så långt ifrån sexig som den kan bli. När man ser en lolita ska man inte tänka att personen i fråga är sexig, då har det blivit något helt fel.


Klädstil / Livsstil:
Alla Lolitor gillar ju klädstilen, det är därför man har på sig kläderna, för att man känner sig vacker i det, för att det är vad man vill ha på sig. Däremot så är det inte alla som anser att man bör ha den tillhörande livsstilen.
Det man kan säga är skillnaden är väl att en Lolita som bara har klädstilen inte bryr sig ifall om de råkar bete sig otrevligt när de har på sig kläderna. Råkar de ha en kaxig attityd så tänker de inte ändra på den bara för att de har söta kläder på sig. Medan en livsstil Lolita mest troligt beter sig artigt och har en sådan personlighet. En livsstil Lolita förväntas även att använda Lolita kläderna varenda dag och mest troligt göra Lolita vänliga aktiviteter, såsom dricka te, baka, hantverk som att sy, brodera, pyssla, rita, listan fortsätter i oändlighet.
Så jag antar att vad som avgör om du är en livsstil Lolita är din personlighet och dina intressen kombinerat med klädstilen.

Skrivet av Risa-chan. (2010)

Jag rekommenderar er alla att leta egen information och skaffa eran egen uppfattning om vad lolita är. Men det här är iaf det jag har kommit fram till och vad jag finner riktigt. ^^v
Till överst på sidan Gå ner
http://lolitalife-risa-chan.blogspot.com
 
Lolita Fakta & Historia
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Lolita Fashion Umeå :: Introduktion :: Vad är Lolita?-
Hoppa till: